برای درمان خشکی واژن چه باید کرد؟

برای درمان خشکی واژن چه باید کرد

خشکی واژن مشکلی ناخوشایند مشترک میان بسیاری از خانم ها در تمام سنین بوده و به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شرح دهیم که برای درمان خشکی واژن چه باید کرد . در ادامه می خوانید دلیل خشکی واژن چیست و همچنین علائم تشخیص و راه درمان سریع خشکی و خارش واژن و پوست اطراف آن ارائه شده است.

خشکی واژن چیست؟

واژن به طور طبیعی مایع شفافی ترشح می کند که موجب لغزنده و مرطوب شدن آن می‌شود. این مایع یک لایه نازک روی دیواره واژن ایجاد کرده و به کمک هورمون استروژن موجب ایجاد لایه محافظتی سالم، ضخیم و ارتجاع پذیر می شود.

درمان خشکی واژن چیست

به کاهش رطوبت طبیعی واژن به دلایل مختلف و در نتیجه ایجاد احساس خارش، خشکی و درد در زمان نزدیکی، خشکی واژن می گویند. برای درمان خشکی اطراف واژن و داخل آن می‌توان به متخصص زنان مراجعه کرد.

دلیل خشکی واژن چیست؟

دلیل خشکی واژن معمولا تغییرات هورمونی است که اغلب در دوران یائسگی مشاهده می‌شود. خشکی واژن در تمام سنین رخ می‌دهد و دلیل آن مربوط به نازک شدن دیواره واژن و ملتهب شدن آن به علت کاهش هورمون استروژن، همچنین احتمال ابتلا به بیماری های عفونی زنان است.

هورمون استروژن در ایجاد چرخه قاعدگی و امکان باروری نقش موثری دارد و وظیفه آن رشد اندام های زنانه نظیر سینه است. هورمون استروژن با افزایش سن کاهش یافته و به مرور موجب یائسگی می‌شود، یائسگی از شایع ترین دلایل خشکی واژن محسوب می‌شود.

درمان خشکی اطراف واژن

این کاهش استروژن در محیط واژن موجب ایجاد سفتی و عدم انعطاف پذیری می‌شود. در این شرایط برقراری رابطه جنسی بسیار دشوار و آزار دهنده خواهد بود. زیرا دیواره رحم نازک و خشک است و در نهایت با تغییر رنگ مواجه می‌شود، البته این مشکل قابل درمان است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

لازم است توجه داشته باشید که تنها دلیل کاهش استروژن، یائسگی نیست و زنان و دختران در هر سنی ممکن است با کاهش استروژن روبرو شوند و دلیل این کاهش و خشکی واژن می‌تواند موارد زیر باشد:

  • استفاده از دوش واژینال
  • زایمان و شیردهی
  • درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • مصرف داروهای ضد استروژن
  • برداشتن تخمدان ها با جراحی
بهتر است بخوانید:
آیا ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان فرق دارد؟

علائم تشخیص خشکی واژن

برای اینکه بتوانید این مشکل را تشخیص دهید، به علائم خشکی واژن که در این قسمت ذکر شده است، توجه داشته باشید. علاوه براین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها درج نمایید.

  • خارش و سوزش واژن
  • ایجاد ترشحات غیر طبیعی واژن
  • درد و خونریزی در زمان رابطه جنسی
  • تکرر ادرار
  • التهاب واژن
  • عفونت زنان

پزشکان بعد از تایید این علائم توسط بیمار، برای تشخیص نهایی، تست پاپ اسمیر، آزمایشات هورمونی و ادرار را تجویز می کنند.

درمان خشکی واژن چیست

درمان خشکی واژن چیست

بسیاری از خانم ها دچار مشکلات ناشی از خشکی واژن هستند و می خواهند بدانند درمان خشکی واژن چیست . با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های تشخیص و درمان خشکی واژن بسیار ساده شده است.

پزشکان می‌توانند برای ارائه راه درمان خشکی واژن با توجه به دلیل مختلف از جمله وجود بیماری های زمینه ای، تجویز دارویی و درمانی انجام دهند. این درمان می‌تواند از طریق مصرف دارو، پماد، ژل، لیزر درمانی و … باشد که در ادامه به شرح آنها پرداخته ایم.

درمان خشکی واژن

درمان خشکی و خارش پوست واژن

پزشک و متخصص زنان برای درمان خشکی و خارش پوست واژن با توجه به دلیل بروز عارضه، معمولا پیشنهاداتی برای درمان فوری و تدریجی و مصرف محصولات بهداشتی رطوبت رسان پوست ارائه می‌دهد.

می توانید برای خرید لوازم بهداشتی با تخفیف به فروشگاه اینترنتی الانزا مراجعه کنید. درمان خشکی اطراف واژن و داخل واژن بعد از طی کردن کامل طول درمان پزشکی امکان پذیر است.

ژل های لوبریکانت و مرطوب کننده واژن

ژل های لوبریکانت بر پایه آب تولید شده اند و وظیفه این ژل مرطوب کننده واژن، تامین رطوبت و رفع خشکی پوست داخل واژن است.
این اولین روش درمان است که به طور مستقیم رطوبت مورد نیاز واژن خشک را تامین می کند. بنابراین اگر در زمان نزدیکی با مشکل خشکی واژن روبرو هستید، استفاده از ژل روان کننده انتخاب خوبی خواهد بود. مصرف این محصول عوارضی ندارد و موجب پاره شدن کاندوم نیز نمی‌شود.

ژل بهداشتی بانوان

در کنار مصرف ژل های لوبریکانت می‌توان از ژل بهداشتی بانوان نیز استفاده کرد. این محصولات، با داشتن خاصیت رطوبت رسان و ترکیبات التیام بخش به درمان خشکی و خارش پوست واژن در ناحیه موضعی کمک می کنند. این ژل صرفا برای مصرف موضعی بوده و به هیچ عنوان برای رطوبت رسانی به داخل واژن به کار نمی رود.

بهتر است بخوانید:
دلیل و درمان بوی بد واژن چیست؟

استروژن واژینال

استروژن واژینال، از بهترین روش های درمان خشکی و خارش پوست واژن است که به رفع مشکل کاهش هورمون استروژن کمک می کند. از سه روش زیر می‌توان این استروژن را به از از طریق واژینال دریافت کرد:

حلقه استرینگ

حلقه استرینگ یک وسیله بسیار منعطف و نرم است که می‌توان آن را داخل واژن قرار داد و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک می کند.

برای درمان خشکی واژن چه کنیم

قرص واژیفم

این قرص، می‌تواند به مدت دو بار در هفته از طریق اپلیکاتور داخل واژن قرار بگیرد.

کرم استروژن واژینال

این کرم که به عنوان کرم استروژن واژینال شناخته می‌شود، حاوی استروژن است و با کمک اپلیکاتور به صورت هفتگی داخل واژن قرار داده می‌شود.

با این روش تولید استروژن افزایش می یابد و حتما باید توسط پزشکی تجویز شود، زیرا مصرف آن می‌تواند با عوارض همراه باشد و حتی استفاده از این کرم برای برخی زنان مبتلا به سرطان و اندومتریوز، زنان باردار و شیرده، افرادی که دچار خونریزی واژن به دلایل نامشخص هستند، ممنوع است.

درمان خشکی واژن

اگر از خشکی واژن ناراحت هستید و این خشکی بسیار شدید است، احتمالا به دنبال سریع ترین راه درمان خشکی واژن هستید. می‌توان گفت از سریع ترین راه های درمان برای خشکی شدید واژن، کربوکسی تراپی، اوزون تراپی، لیزر درمانی و رابطه جنسی است:

  • کربوکسی تراپی: یک روش درمان خشکی واژن است که از طریق گاز دی اکسید کربن می‌توان به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله خشکی واژن پرداخت.
  • اوزون تراپی: از سریع ترین راه درمان خشکی واژن محسوب می‌شود که با حداقل عوارض همراه است.
  • لیزر درمانی: استفاده از دستگاه های لیزر برای درمان فوری خشکی واژن راه درمان خوبی است که توسط پزشکان پیشنهاد داده می‌شود. آسیب و درد استفاده از لیزر در مقایسه با سایر روش های تهاجمی کمتر است.
  • رابطه جنسی: اگر تماس جنسی و رابطه جنسی کمی دارید و دچار خشکی واژن هستید، افزایش رابطه جنسی سالم می‌تواند به بهبود رطوبت داخل واژن و مخاط کمک کند. پیشنهاد می دهیم حتما قبل و بعد از رابطه جنسی از محصولات بهداشت بانوان استفاده کنید این محصولات خاصیت رطوبت رسان و ضد عفونی کننده دارند.
بهتر است بخوانید:
در دوران قاعدگی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

سوالات متداول در مورد درمان خشکی اطراف واژن

خشکی واژن از مشکلات معمول در میان بسیاری از بانوان است، اما چگونه می توان این خشکی را تشخیص داد؟ در این قسمت پاسخ برخی از سوالات متداول در مورد خشکی واژن را می خوانید. شما نیز می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، پرسش های خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید:

برای درمان خشکی واژن چه باید کرد؟

در این مقاله راه های درمان خشکی واژن را به طور کامل شرح داده ایم، با مطالعه این مبحث با علائم خشکی و راه درمان خشکی واژن آشنا می شوید.

آیا کم آبی بدن دلیل خشکی واژن است؟

کم آبی در اثر مصرف پایین آب و مایعات می‌تواند موجب خشکی پوست و سایر اختلالات شود، اما به طور مستقیم تاثیری بر خشکی واژن ندارد.

بهترین راه درمان خشکی شدید واژن چیست؟

اوزون تراپی از بهترین ترین راه های درمان خشکی واژن محسوب می‌شود که با حداقل عوارض همراه است.

آیا کاهش رابطه جنسی دلیل خشکی واژن است؟

کاهش دفعات رابطه جنسی دلیل خشکی واژن نیست، اما افزایش رابطه جنسی می‌تواند به کاهش خشکی واژن کمک کند. دلایل خشکی واژن در این مقاله شرح داده شده است.