چرا موهایم بلند نمیشود؟

چرا موهایم بلند نمیشود

موها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر زیبایی به ویژه در خانم‌ها هستند و به همین دلیل افراد مختلف اعم از آقایان و بانوان تلاش می‌کنند تا موهایی سالم، باطراوت و درخشان داشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به موهای بلند علاقه‌مندید، ممکن است گاهی با توقف رشد مو مواجه شوید و به دنبال دلیل بلند نشدن مو باشید.

به طور کلی برخی افراد به صورت ژنتیکی سرعت رشد موهایشان زیاد است و بعضی دیگر دیرتر موهایشان بلند می‌شود. اما اگر احساس می‌کنید رشد موهایتان کاملاً متوقف شده است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با علل و درمان رشد نکردن مو آشنا شوید.

علت بلند نشدن مو چیست؟

عوامل و علل مختلفی وجود دارند که در کاهش سرعت و میزان رشد موها تاثیر دارند و ما در این بخش، مهم‌ترین عوامل ایجاد این مشکل را بررسی می‌کنیم:

ژنتیک

ژن‌ها نقش مهمی در چرخه رشد مو دارند و در واقع مهم‌ترین عامل تعیین رنگ، حجم، استحکام و بلندی موهایتان وابسته به ژنتیک شما است!

علت بلند نشدن مو

استرس

فشار و استرس روحی و جسمی، تاثیرات مخربی روی تمام بدن می‌گذارد و موها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. استرس مرحله تلوژن یا استراحت مو را زودتر از حد موعد ایجاد می‌کند و در نتیجه ۳۰ درصد از رشد موهایتان به طور کامل محدود خواهد شد. البته این وضعیت بعد از ۶ ماه مجدداً به روال طبیعی برمی‌گردد.

افزایش سن

بالا رفتن سن علاوه بر سفید شدن مو، سرعت رشد موها را نیز کمتر می‌کند. اگرچه سلامت عمومی بدن و رژیم غذایی هم در این امر موثر است؛ اما نقش سن را نباید نادیده بگیرید.

استفاده از شامپو نامناسب

توصیه می‌کنیم هنگام خرید شامپو ، حتماً به نوع موهایتان دقت کنید تا محصول مورد نظر باعث چربی یا خشکی بیش از حد آن‌ها نشود. چرا که تجمع بیش از حد چربی، فولیکول‌های را مسدود کرده و مانع رشد موها می‌شود. همچنین کمبود رطوبت یا خشکی پوست سر نیز می‌تواند علت بلند نشدن مو و توقف رشد آن باشد.

بهتر است بخوانید:
۱۰ روش درمان خانگی چربی موی سر

وجود موخوره و خرد شدن بافت مو

قبلا در مقاله علت موخوره چیست ، توضیحات لازم را درباره این مشکل رایج داده‌ایم. اما آیا موخوره باعث رشد نکردن مو میشود ؟ در واقع موخوره به خودی خود رشد مو را متوقف نمی‌کند، اما باعث خرد شدن یا ریزش موها می‌شود. علاوه بر این، موهای آسیب دیده نیز ضعیف می‌شوند و همین امر باعث کاهش رشد آن‌ها خواهد شد.

رنگ کردن مکرر مو

مهم‌ترین علت رشد نکردن موی سر در زنان استفاده مداوم از رنگ مو و دکلره است. این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که به مرور موجب از دست رفتن سلامت طبیعی مو می‌شوند. پس اگر در طول سال به دفعات موهایتان را رنگ می‌کنید یا از روش‌های کراتینه و ریباندینگ استفاده می‌نمایید، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید.

در روش‌های کراتین و ریباندینگ، چربی طبیعی مو از بین رفته و موها از وضعیت نرمال خود خارج می‌شوند. همین مساله نیز یک علت بلند نشدن مو می‌باشد.

دلیل بلند نشدن مو

بیماری‌های پوست سر

گاهی ابتلا به بیماری‌هایی که در پوست ایجاد می‌شود باعث متوقف شدن رشد موها می‌شود. به طور مثال بیماری آلوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی است که در طی آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو آسیب می‌زند. این بیماری باعث ریزش مو سکه‌ای و کاهش چشم‌گیر رشد موها می‌شود.

استفاده افراطی از لوازم برقی حالت دهنده مو

با وجود آنکه حالت دهنده های برقی مو به زیباتر شدن ظاهر موهایتان کمک می‌کنند، اما استفاده افراطی از این وسایل در طولانی مدت باعث خشکی، خرد شدن مو و کاهش رشد موهایتان خواهد شد.

چرا قد موهام بلند نمیشه

رژیم غذایی نامناسب

قطعاً بخشی از مواد غذایی مورد استفاده شما به مواد مورد نیاز رشد موها تبدیل خواهد شد. بنابراین اگر یک برنامه غذایی سالم نداشته باشید، در طول زمان شاهد تخریب بافت و ساختار مو یا توقف رشد آن‌ها می‌شوید.

درمان توقف رشد مو چیست؟

حالا که مهم‌ترین دلایل بلند نشدن مو را می‌دانید، وقت آن رسیده که در مورد درمان توقف رشد مو نیز اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید. البته متوقف کردن هر یک از کارهای آسیب‌زای فوق، باعث بهبود رشد موها خواهد شد؛ اما برخی از روش‌های تقویت رشد مو عبارتند از:

استفاده از محصولات تقویت کننده مو

محصولاتی مانند محلول یا تونیک مو ، بهترین روش درمان رشد نکردن مو هستند. البته هر یک از این محصولات حاوی ترکیبات خاصی هستند و در این زمینه باید از محصولات محرک رشد مو استفاده کنید. این تونیک‌ها با داشتن فرمولاسیون مغذی، مو و پوست سر را تقویت می‌کنند.

علاوه بر آن، با مرطوب نگه داشتن پوست سر به سلامت آن کمک کرده و باعث رشد تارهای جدید و افزایش سرعت رشد موها خواهند شد.

استفاده منظم از ماسک مو یا نرم کننده

استفاده از یک نرم کننده مو خوب، باعث حفظ لیپید و پروتئین‌ها در ساقه مو می‌شود. همچنین این محصولات کمک می‌کنند تا لایه‌ای روکش مانند روی کوتیکول مو ایجاد شود و همین مساله نیز موجب رشد بهتر مو خواهد شد.

مصرف مکمل‌ها

یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان توقف رشد مو ، مصرف مکمل‌هایی مانند بیوتین و مولتی ویتامین است. این مکمل‌ها باعث می‌شوند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازتان را دریافت کنید و رشد موهایتان افزایش چشمگیری بیابد. البته توصیه می‌کنیم قبل از مصرف مکمل، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان توقف رشد مو

درمان‌های طبیعی

پیشنهاد می‌کنیم در روتین مراقبت از موهایتان، استفاده از ماسک موهای خانگی را فراموش نکنید. مواد طبیعی مختلفی مانند لیمو، عسل، آووکادو، اسانس رزماری و روغن‌های زیتون و نارگیل قادرند موها را نرم و ابریشمی کنند و آن‌ها را حداکثر رشد خود برسانند.

بهتر است بخوانید:
۱۹ روش افزایش رشد مو سر

سوالات متداول درباره دلیل بلند نشدن مو

در این مقاله سعی کردیم برای شما عزیزان توضیح دهیم که علت بلند نشدن مو چیست و چگونه می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید. در این بخش نیز به برخی از پرتکرارترین سوالات کاربران پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید پرسش‌های خود را در قسمت نظرات از کارشناسان محتوا بپرسید و منتظر پاسخ آن‌ها باشید:

آیا موخوره باعث رشد نکردن مو میشود؟

در واقع موخوره به خودی خود رشد مو را متوقف نمی‌کند، اما باعث خرد شدن یا ریزش موها می‌شود. علاوه بر این، موهای آسیب دیده نیز ضعیف می‌شوند و همین امر باعث کاهش رشد آن‌ها خواهد شد.

چرا موهایم بلند نمیشود؟

عواملی مانند ژنتیک، استرس، افزایش سن، محصولات بهداشتی نامناسب، موخوره و ... باعث توقف رشد مو می‌شوند که در این مقاله به صورت کامل درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم.