غذاهای دشمن پوست: این خوراکی‌ها زیبایی شما را نابود می‌کنند!

غذاهای دشمن پوست: این خوراکی‌ها زیبایی شما را نابود می‌کنند!

هر چقدر هم که از گران‌ترین کرم‌های پوستی و سرم‌های جوانساز استفاده کنید، تا وقتی که تغذیه‌تان درست نباشد هیچ اثر خاصی روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد. این را فقط ما نمی‌‎گوییم! تمام پزشکان و متخصصان هم اعتقاد دارند که برای داشتن پوستی شاداب و سالم، اول از همه باید از خوردن غذاهای دشمن پوست جلوگیری کنید و بعد به غذاهای سالم رو بیاورید!
اما دقیقا چه غذاهایی برای پوست مفید است و کدام مواد غذایی سلامت آن را به خطر می‌اندازد؟ در ادامه با شما از غذاهای دشمن پوست صحبت کرده و در انتها لیستی از بهترین خوراکی‌های مفید را معرفی می‌کنیم!

غذای مناسب پوست

غذاهای قندی و فرآوری شده

اولین گروه غذایی مضر برای سلامت پوست، غذاهای قندی و فرآوری شده هستند. غذاهای قندی میزان گلوکز خون را افزایش داده و باعث آسیب به پروتئین کلاژن پوست می‌شوند. در نتیجه پوست با سرعت بیشتری رو به پیری رفته و چین و چروک‌های جدیدتری روی آن ظاهر می‌شود.
خوراکی‌های فرآوری شده از دیگر غذاهای دشمن پوست به شمار می‌روند! غذاها و خوراکی‌هایی مانند همبرگر، سوسیس، کالباس و چیپس که سرشار از چربی‌های ترانس و سدیم بوده و تعادل چربی پوست را بر هم می‌زنند. این غذاها می‌توانند باعث ایجاد جوش و آکنه شده و التهابات پوست را افزایش دهند.

بهتر است بخوانید:
Ph پوست چیست و برای تنظیم آن چه کنیم؟

غذاهای چرب و سرخ شده

قبول داریم که هیچ چیز به اندازه غذاهای چرب و سرخ شده لذیذ و خوشمزه نیست. اما خبر بد این است که این غذاها می‌توانند باعث بسته شدن منافذ، ملتهب شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه شوند. غذاهای چرب همچنین تاثیر مستقیمی روی چرب‌تر شدن پوست شما می‌گذارند.
مصرف بیش از اندازه مواد غذایی مانند گوشت خوک، گوشت ژامبون و گوشت گاو که از چربی‌های اشباع شده غنی هستند، ترشح غدد سباسه را افزایش داده و با چرب‌تر کردن پوست، احتمال بروز جوش‌های زیرپوستی و سرسیاه را بیشتر می‌کنند.

غذای مضر برای پوست

غذاهای حاوی لبنیات پرچرب

باورش کمی سخت است اما غذاهای حاوی لبنیات پرچرب هم می‌توانند تعادل چربی پوست را بر هم زده و احتمال ایجاد جوش و آکنه را افزایش دهند. بر اساس آخرین تحقیقات پژوهشگران، فرآورده‌های لبنی مانند پنیر، بستنی، ماست و شیر پرچرب، سطح انسولین در بدن را افزایش داده و باعث بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شوند.
به همین دلیل افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه‌ای دارند ممکن است پس از مصرف مداوم لبنیات پر چرب شاهد بروز جوش و آکنه‌های متعدد روی صورت و سایر اعضای بدن خود باشند.

غذاهای حاوی گلوتن

گلوتن یک پروتئین است که در گندم، جو و سایر غلات چاودار وجود دارد. این پروتئین اغلب در غذاهای حاوی گندم مانند نان‌ها و بیسکویت‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌ها، پاستا و میانوعده‌هایی مانند چیپس، شکلات انرژی‌زا، قهوه‌های فوری و برخی از غذاهای فرآوری شده پیدا می‌شود.
مصرف غذاهای حاوی گلوتن به خودی خود ضرری برای پوست ندارد. با این حال افرادی که در رژیم غذایی روزانه، حدود ۲ تا ۳ وعده خود را به این مواد غذایی اختصاص می‌دهند ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک مانند اگزما، آکنه و حتی درماتیت شوند.
علاوه بر این گلوتن در صورت مصرف بیش از اندازه یا نادرست، از جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و پوست را به علائمی مانند کدری و خستگی دچار می‌کند.

ضرر فست فود برای پوست

غذاهای التهاب‌زا

غذاهای پر ادویه و سرخ شده، مواد خوراکی تند، فست فود، نوشیدنی‌های داغ و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان و برنج سفید از جمله غذاهای التهاب‌زا به حساب می‌آیند. اجازه دهید تا دقیقا به شما بگوییم که چطور این مواد خوراکی روی سلامت پوست شما اثر می‌گذارند!
مصرف بیش از اندازه غذاهای تند و ادویه‌دار می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش قرمزی و التهاب شود. از طرف دیگر فست فود و کربوهیدرات‌های تصفیه شده به تدریج میزان التهاب در پوست را افزایش داده و روند پیری آن را سرعت می‌بخشند. این مواد خوراکی همچنین ترشح چربی پوست را بالاتر می‌برند و جوش‌ها و آکنه‌های پوستی را تشدید می‌کنند.

بهتر است بخوانید:
علت قرمز شدن پوست صورت چیست؟

جایگزین‌های سالم

حالا که با شما از غذاهای دشمن پوست صحبت کردیم، اجازه دهید تا برخی از جایگزین‌های سالم را نیز به اختصار توضیح دهیم:

استفاده از غلات بدون گلوتن

غلات بدون گلوتن شامل کینوا، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، ذرت، ارزن و نان‌های فاقد گلوتن می‌شوند. سبزیجات، میوه‌ها و گوشت مرغ و ماهی نیز از دیگر غذاهایی هستند که در ترکیب آنها گلوتن وجود ندارد.

غذای سالم برای پوست

مصرف منظم سبزیجات

سبزیجات منبع غنی از ویتامین‌های E و C و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند. سبزیجات همچنین از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کرده و آن را در طول روز نرم و لطیف نگه می‌‎دارند.
قرار گرفتن سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی در رژیم غذایی روزانه می‌توانند رطوبت پوست را افزایش داده و باعث رفع التهابات آن شود.

جایگزین کردن گوشت سفید به گوشت قرمز

گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید چربی بیشتری دارد و اثرات مخرب‌تری روی پوست به جا می‌گذارد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا به جای گوشت قرمز، وعده‌های بیشتری را به منابع گوشت سفید مانند مرغ، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی سفید اختصاص داد.

تخم مرغ، یک پروتئین مفید برای پوست

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک عدد تخم مرغ سرشار از ویتامین A، ویتامین E، آهن، ویتامین B۷، ویتامین B۱۲ و پروتئین است! دقیقا تمام ترکیباتی که برای داشتن یک پوست سالم و شفاف به آنها نیاز دارید!

قرار دادن حبوبات در رژیم غذایی

حبوباتی مانند عدس قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا سفید، نخود، لوبیا چیتی و نخود از یک ترکیب معجزه آسا به نام آمینو اسید تشکیل شده‌اند. آمینو اسید یک ماده مغذی برای ساخت پروتئین است و به سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کند.

بهتر است بخوانید:
راز زیبایی در یک دانه انگور | فواید شگفت انگیز انگور برای پوست شما

استفاده از میوه‌های حاوی ویتامین C

میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند نه تنها پوست را از آسیب اشعه‌های مضر آفتاب در امان نگه می‌دارند، بلکه باعث تحریک کلاژن سازی شده و به تدریج چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. ویتامین C در مرکبات با غلظت بالا مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت وجود دارد و مصرف آن در طول روز برای سلامت پوست ضروری است.

مصرف لبنیات کم چرب

اگر نمی‌توانید از مصرف لبنیات خودداری کنید، تلاش کنید به جای لبنیات پرچرب به سراغ لبنیات کم چرب بروید. خوشبختانه در قفسه هر سوپرمارکتی انواع و اقسام لبنیات کم چرب از شیر و ماست گرفته تا حتی پنیر پیتزا وجود دارد.

مصرف قندهای پیچیده به جای قندهای ساده

به طور کلی قندها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند. قندهای ساده همان شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های مصنوعی، بستنی، کیک، شکلات و … هستند که مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند روند پیری پوست را سرعت ببخشد. توصیه اغلب پزشکان این است که افراد در رژیم غذایی روزانه خود از قندهای پیچیده به جای قندهای ساده استفاده کنند.
سبزیجات حاوی نشاسته مانند سیب‌زمینی، کدو حلوایی، چغندر، هویج وحشی و میوه‌هایی همچون بلوبری، سیب، پرتقال، موز، هلو، انبه و توت فرنگی از جمله منابع قند پیچیده به شمار می‌روند.

بهتر است بخوانید:
خواص روغن رازیانه برای پوست

استفاده از آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها فاقد گلوتن هستند و به خوبی چربی مفید و لازم پوست را تامین می‌کنند. برخی از بهترین آجیل‌ها و دانه‌ها برای مصرف در طول روز شامل دانه کدو تنبل، دانه‌ آفتاب‌گردان، بادام هندی، بادام درختی، کره بادام‌زمینی، گردو، کره بادام، فندق و پسته می‌شوند.

مصرف نوشیدنی‌های طبیعی

مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی مانند آبمیوه‌های غیرطبیعی، نوشابه و قهوه‌های فوری را کنار بگذارید و به جای آن به سراغ نوشیدنی‌های طبیعی مثل چای سبز، چای سفید و دمنوش‌های گیاهی بروید. بسیاری از نوشیدنی‌های طبیعی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و در صورت تداوم استفاده تاثیر چشمگیری در جوانسازی پوست می‌گذارند.

کلام آخر

اغراق نیست اگر بگوییم که هیچ چیز به اندازه تغذیه سالم به داشتن پوستی شاداب و باطراوت کمک نمی‌کند. کافی است تا از همین امروز برنامه رژیم خود را تغییر داده و شاهد معجزه آن روی پوست خود باشید! تا یادمان نرفته است بگوییم که مصرف بیش از اندازه غذاهای سالم نیز می‌تواند سلامت پوست و بدن را به خطر بیندازد. بنابراین در کنار تغییر شیوه تغذیه، به میزان مصرف مواد غذایی نیز توجه کنید.

برای آبدار شدن پوست چه بخوریم؟

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی منبع غنی از ویتامین‌های E و C و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کنند.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار چیست؟

جایگزین کردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز، استفاده از لبنیات کم چرب و قطع مصرف غذاهای التهاب‌زا می‌تواند تا حد زیادی به کاهش جوش‌های صورت کمک کند.

چه مواد غذایی برای پوست ضرر دارد؟

مصرف بیش از اندازه غذاهای قندی و فرآوری شده، غذاهای چرب و سرخ شده و غذاهای حاوی گلوتن سلامت پوست را به خطر می‌اندازد.

منابع:
www.piedmont.org
www.apollopharmacy.in
www.medikaur.com