ماینوکسیدیل: درمان مادام‌العمر یا راهکارهای جایگزین؟

ماینوکسدیل برای رشد مو

برای تمام افرادی که با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند، ماینوکسیدیل نامی آشنا است! این داروی شیمیایی معمولا برای درمان انواع ریزش مو ژنتیک و هورمونی تجویز می‌شود. اما ماینوکسیدیل دقیقا چیست و چطور می‌تواند به بهبود و کاهش ریزش مو کمک کند؟ آیا مصرف این دارو عوارض خاصی دارد و یا همه افراد می‌توانند از آن برای توقف ریزش موهای خود استفاده کنند؟

ماینوکسیدیل چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ماینوکسیدیل در ابتدا برای کاهش و تنظیم فشار خون تولید و فرموله شد. از آنجا که بیماران مبتلا به فشار خون پس از مصرف این دارو متوجه رشد موهای خود شدند، محققان کار خود را برای بررسی بیشتر درباره این دارو آغاز کردند.
در تحقیقات اولیه مشخص شد که ماینوکسیدیل می‌تواند به صورت موضعی به افزایش تراکم و ضخامت موها کمک کند. به همین دلیل این دارو به تدریج جای خود را در نسخه پزشکان زیبایی باز کرد و استفاده از آن برای افرادی که موهای کم پشتی داشتند یا دچار ریزش مو شده بودند، آغاز شد. ماینوکسیدیل همچنین یکی از بهترین تجویزات پزشکان برای درمان ریزش موی سکه‌ای به شمار می‌رفت و تاثیر به‌سزایی در جهت درمان ریزش موضعی موها داشت.
در حال حاضر ماینوکسیدیل به عنوان یک داروی ضد ریزش مو توسط پزشکان تجویز می‌شود. محلول ماینوکسیدیل همچنین برای آقایانی که در سن کم و به دلایل ارثی دچار کم مویی شده‌اند کاربرد دارد. با این حال به دلیل عوارض جانبی فراوان این دارو، مصرف آن به تدریج در حال کاهش است.

مکانیسم اثر ماینوکسیدیل

داروی ماینوکسیدیل به دو صورت فوم و محلول عرضه می‌شود. فوم ماینوکسیدیل معمولا برای افرادی که طاسی کامل دارند یا همه موهای خود را می‌تراشند مناسب است. این فوم همچنین حساسیت کمتری در افراد ایجاد کرده و عوارض محدودتری هم به دنبال دارد.
اما افرادی که ریزش موی موضعی یا سکه‌ای را تجربه می‌کنند، باید از محلول ماینوکسیدیل استفاده نمایند. محلول ماینوکسیدیل در دو نوع ۲ و ۵ درصد وجود دارد که نوع ۲ آن (که ضعیف‌تر است) برای رفع ریزش موی ریش و سبیل و یا برای خانمها استفاده می‌شود. نوع ۵ درصد این دارو نیز اغلب برای ریزش شدیدتر موها کاربرد دارد.

ماینوکسیدیل برای مو
ماساژ ماینوکسیدیل روی پوست سر، جریان خون در ناحیه فولیکول‌ها را افزایش داده و به تحریک رشد مو کمک می‌کند. معمولا در دو هفته اول مصرف ماینوکسیدیل ممکن است ریزش مو مشاهده شود که به ‌تدریج و با استفاده مداوم برطرف خواهد شد.
دوز مصرفی ماینوکسیدیل برای بزرگسالان، ۲ تا ۵% از محلول یا دوبار در روز (صبح و شب) است. با این حال درمان با این دارو باید حداقل ۴ ماه ادامه یابد تا اثربخشی آن مشخص شود. بسیاری از پزشکان معتقدند که برای حفظ اثر درمان ماینوکسیدیل، این دارو باید به صورت مادام العمر مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای استفاده طولانی مدت ماینوکسیدیل

برخی از مزایای استفاده طولانی مدت ماینوکسیدیل به شرح زیر هستند:

  • رفع نازکی و کم پشتی موها
  • رفع و یا کاهش طاسی ارثی
  • تاثیر مثبت استفاده بر روی بیشتر افراد
  • کمک به افزایش رشد و ضخامت ساقه‌ها
  • درمان ریزش سکه‌ای ریش و موهای صورت
  • افزایش رشد و تراکم موهای ابرو و مژه
  • بدون نیاز به نسخه پزشک جهت تهیه
  • افزایش رشد موها پس از کاشت
  • کمک به بهبود آلوپسی

عوارض جانبی احتمالی ماینوکسیدیل و نحوه مدیریت آنها

همانطور که گفتیم ماینوکسیدیل یک داروی شیمیایی است و استفاده از آن در طولانی مدت ممکن است عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. در ادامه به بعضی از متداول‌ترین عوارض ماینوکسیدیل اشاره می‌کنیم:

  • ایجاد التهاب، قرمزی، خارش و سوزش در پوست سر
  • شوره سر یا پوسته ریزی
  • ایجاد حساسیتهای پوستی
  • برگشت ریزش مو بعد از قطع دارو
  • هزینه درمان بالا
  • احساس درد قفسه سینه و افت فشار خون در صورت مصرف نادرست
  • افزایش ناگهانی وزن و ورم دست و پا
  • تغییر در ضربان قلب
  • رنگ پریدگی یا ایجاد سرگیجه

فراموش نکنید که داروی ماینوکسیدیل در صورت قطع مصرف ممکن است باعث ریزش دوباره موهای رشد کرده شود. بنابراین بهتر است که در مدت زمان استفاده از ماینوکسیدیل افراط نکنید زیرا استفاده طولانی مدت از این دارو می‌تواند باعث نازک شدن پوست سر و بروز مشکلات بعدی شود. همچنین توصیه می‌کنیم که در صورت مشاهده هرگونه عارضه پس از مصرف ماینوکسیدیل، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

مصرف ماینوکسیدیل در افراد با بیماری‌های زیر باید با مشورت پزشک انجام شود:

  • افراد با بیماری‌های پوست سر مانند اگزما، عفونت یا بریدگی و خراش
  • افراد با مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی، نارسایی قلبی
  • بیماران کلیوی
  • بیماران کبدی

مانوکسیدیل

نکات مهم در مورد استفاده صحیح ماینوکسیدیل

شیوه صحیح استفاده از ماینوکسیدیل روی بسته بندی محصول به خوبی درج شده است. با این حال نحوه مصرف این محلول به صورت گام به گام به شرح زیر است:
۱. پوست سر خود را کاملا تمیز و خشک کنید.
۲.محلول را در محل مورد نظر ریخته و دقت کنید که به طور کامل و یکنواخت روی سر پخش شود. (از مصرف بیش از اندازه ماینوکسیدیل خودداری نمایید)
۳.بعد از ریختن محلول روی محل مورد نظر، حتما دستان خود را بشویید تا محلول روی دستان شما باقی نماند.
۴.به مدت ۱ تا ۴ ساعت از شست و شوی سر خودداری کرده و اجازه دهید محلول روی سر باقی بماند.
۵.اجازه دهید محلول به صورت طبیعی روی پوست خشک شود. از خشک کردن محلول با سشوار یا سایر وسایل حرارتی خودداری نمایید.
۶.پس از گذشت مدت زمان ذکر شده می‌توانید موهای خود را بشویید.

نکات مهم پس از مصرف ماینوکسیدیل

فراموش نکنید که در صورت استفاده صحیح از ماینوکسیدیل می‌توانید شاهد اثربخشی فوق العاده این دارو باشید. همچنین بهتر است موارد زیر را به خوبی رعایت کنید تا عوارض احتمالی آن برای شما اتفاق نیفتد:

محلول ماینوکسیدیل در صورت ریختن روی لباس و سایر وسایل، باعث ایجاد لک می‌شود. در هنگام استفاده و پس از آن به این موضوع توجه کنید.
هنگام مصرف محلول ماینوکسیدیل باید استفاده از آن را با آرامی و احتیاط انجام دهید تا علاوه بر تاثیر پذیری بیشتر از بروز برخی موارد اجتناب شود. مثلا در صورت ریختن این محلول روی صورت افراد به خصوص بانوان، احتمال رویش موی زائد وجود دارد.
بعد از مصرف دارو حتما دستها را بشویید و با دستان شسته نشده چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید.
تا زمانی که محلول ماینوکسیدیل روی سرتان خشک نشده نخوابید.
تا وقت جذب کامل دارو از شستشوی موها پرهیز کنید.
بعد از مصرف محلول یا فوم ماینوکسیدیل تا موقع خشک شدن آن، از پوشاندن سر با کلاه، شال و روسری خودداری نمایید.
اگر مصرف دارو را فراموش کردید دوز بعدی را ۲ برابر نکنید .
مصرف ماینوکسیدیل را به صورت خودسرانه شروع نکنید و در صورت تجویز پزشک آن را خودسرانه قطع نکنید.
پس از مصرف دارو روی پوست سر نیازی به بانداژ و پانسمان نیست.
از آنجا که ممکن است داروی ماینوکسیدیل در برخی افراد ایجاد حساسیت کند، مصرف آن را به کسی توصیه نکنید.

ماینوکسدیل برای ریزش ریش

جایگزین‌های ماینوکسیدیل

اگر از ماینوکسیدیل نتیجه دلخواهتان را نگرفته‌اید و یا می‌خواهید با استفاده روش‌های بدون عوارض ریزش موهای خود را متوقف کنید، می‌توانید به سراغ جایگزین‌های زیر بروید:

استفاده از محصولات ضد ریزش

ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای رفع ریزش موها، استفاده از محصولاتی است که به طور تخصصی به تقویت فولیکول‌ها کمک می‌کنند. استفاده از این محصولات در روتین روزانه مراقبتی می‌تواند به طرز چشمگیری ریزش موها را کاهش داده و باعث رشد و رویش مجدد آنها شود.
در ادامه برخی از بهترین این محصولات را به شما معرفی می‌کنیم:

لوسیون گیاهی تقویت مو سینره

اگر به دنبال یک محصول طبیعی فوق العاده برای رفع ریزش موهای خود می‌گردید، لوسیون گیاهی تقویت مو سینره یک انتخاب ایده‌ال است. این لوسیون با افزایش گردش خون در زیر پوست سر، به رشد موهایی سالم، پرپشت و مقاوم کمک می‌کند.
لوسیون گیاهی سینره با استفاده از مواد ۱۰۰% گیاهی و فاقد نگهدارنده تولید شده است و می‌تواند برای افراد با الگوی ریزش مو زنانه مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول همچنین با کنترل چربی و شوره کف سر، خشکی و خارش این ناحیه را برطرف کرده و باعث استحکام ساقه‌ها می‌شود.

سایر مزایا
· مخصوص افراد با الگوی ریزش زنانه
· دارای فرمولاسیون کاملا گیاهی
· حاوی مواد معدنی و ویتامینهای مورد نیاز موها
· افزایش استحکام ریشه مو
· تسریع جریان خون در پوست سر
· تغذیه و تقویت فولیکول مو
· ضد التهاب
· جلوگیری از خارش و قرمزی پوست سر
· جلوگیری از ریزش مو و کمک به رویش مجدد مو
· فاقد تست حیوانی

تونیک محرک رشد مو لافارر مدل Rosexidil

تونیک محرک رشد مو لافارر غنی شده با اسانس رزماری، کافئین، ریشه زنجبیل، عصاره رازیانه و روغنهای زیره سیاه، دانه کنجد، سدر و گزنه است و به طرز چشمگیری ریزش ساقه‌ها را برطرف می‌کند. این محلول گردش خون مویرگی در ناحیه کف سر را افزایش داده و با تقویت و تحریک رویش مو، احتمال ریزش آنها را به حداقل می‌رساند.
به کمک این تونیک التهابات پوستی کف سر کاهش یافته و ساقه‌های خشک و شکننده، سلامت و شادابی خود را باز میابند.

سایر مزایا
· مناسب انواع مو
· افزایش گردش خون مویرگی
· جلوگیری از ریزش مو
· تحریک رویش مجدد مو
· تامین رطوبت مورد نیاز پوست سر
· حجم دهنده
· تقویت کننده موی سر
· پرپشت کننده و افزایش رشد مو
· ضد باکتری و ضد قارچ
· مؤثر در درمان شوره

کرم ژل ضد ریزش سکه ای مو سریتا مدل Alopecia Areata

آلوپسی یا ریزش مو سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است که در آن حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌ها حمله کرده و باعث ریزش سکه‌ای موها در نواحی سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل می‌شود. برند سریتا از معدود برندهای ایرانی است که با تولید یک محصول تخصصی به بهبود و رفع این مشکل کمک می‌کند.
کرم ژل ضد ریزش سکه‌ای مو سریتا با داشتن ترکیبات تقویت کننده قدرتمند مانند آمینکسیل، نارینجنین، عصاره جلبک گالبانا و ویتامین D3، استرس ریشه موها را مهار کرده و تاثیر به سزایی در رشد مجدد آنها می‌گذارد. این محصول همچنین به خونرسانی موضعی و تقویت ریشه موها پرداخته و از این طریق ریزش و شکنندگی ساقه‌ها را کاهش می‌دهد.

سایر مزایا
· کمک به درمان ریزش سکه‌ای موی نقاط مختلف بدن
· رویش مجدد موهای ریخته شده
· قابل استفاده برای پوست سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل
· ضد التهاب
· مهار التهاب و استرس ریشه مو
· خون رسان موضعی
· تغذیه کننده ریشه مو
· فعال کننده فولیکولها و افزایش زمان فاز رشد موها
· فاقد پارابن و مواد حساسیت زا

سرم تقویت کننده و ضد ریزش مـو پرایم مدل AS

یکی دیگر از محصولات موثر در رفع ریزش موها، سرم تقویت کننده پرایم است که با تنظیم ترشح چربی پوست سر، از ریزش ساقه‌ها جلوگیری کرده و باعث تحریک رویش مجدد موها می‌شود. این سرم بدون ایجاد حس سنگینی و چرب کردن موها، در بافت ساقه‌ها نفوذ کرده و ضخامت و الاستیسیته آنها را نیز افزایش می‌دهد.
به کمک ترکیبات طبیعی و مواد معدنی مانند امگا ۶ و ۹، ویتامین D3، روغن دانه بائوباب، استیل سیستئین و بیوتین موجود در این سرم، خشکی، زبری و وز موها ساقه‌ها برطرف شده و موها با کیفیت بهتری رشد می‌کنند.

سایر مزایا
· مناسب استفاده خانم‌ها و آقایان
· مناسب برای افراد دارای ریزش مو
· جلوگیری از ریزش مو، محرک رشد مو
· افزایش الاستیسیته و ضخامت موها
· آنتی اکسیدان
· مهار آسیب رادیکال‌های آزاد
· جذب سریع، بدون ایجاد حس چربی و سنگینی
· تنظیم ترشح چربی پوست سر
· ترمیم موهای آسیب دیده

کاشت مو

بدون شک یکی از بهترین و اثربخش‌ترین روش‌ها برای رشد مجدد ساقه‌ها، کاشت مو است. در این روش فولیکول‌های مو از قسمت‌های قوی‌تر و مقاوم در برابر ریزش، جدا شده و پس از آماده سازی در قسمت‌هایی که دچار ریزش شده‌اند کاشته می‌شوند.
کاشت مو به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و هر یک از این روش‌ها دوران نقاهت متفاوتی دارند. با این حال پس از دوران نقاهت و رعایت مراقبتهای لازم، فولیکول‌های کاشته شده چرخه رشد را آغاز می‌کنند.

بهتر است بخوانید:
مهم‌ترین مراقبت های بعد از کاشت مو

مزوتراپی

در مزوتراپی تمام مواد مغذی که مو برای رشد و بهبود خود به آن نیاز دارد، با سوزن‌های مخصوص به پوست سر تزریق می‌شوند. این ترکیبات مغذی به تقویت ریشه مو و افزایش رشد آنها کمک می‌کنند. بد نیست که بدانید مزوتراپی از جمله روش‌های پرطرفدار است که عوارض کمی دارد، هزینه آن نسبت به روشهای دیگر کمتر است و می‌تواند برای آقایان و بانوان مورد استفاده قرار بگیرد.

پی آر پی

این روش از نظر اجرا تا حد زیادی به مزوتراپی شباهت دارد؛ با این تفاوت که در این شیوه به جای مواد مغذی و آبرسان، پلاسمای غنی از پلاکت فرد به پوست سر تزریق می‌شود. این روش به صورت طبیعی ریزش مو را قطع کرده و باعث رشد مجدد موها می‌شود.

جمع بندی

در دنیای زیبایی امروز، محصولات و داروهای فراوانی برای توقف ریزش موها وجود دارد که ماینوکسیدیل یکی از معروف‌ترین آنها است. این دارو توانسته است تا امروز اثربخشی فوق العاده‌ای را در رشد مجدد موها از خود نشان دهد. به دلیل نتیجه بخشی فوری ماینوکسیدیل، در حال حاضر این دارو به عنوان یکی از بهترین شیوه‌ها برای تقویت ساقه‌ها و جلوگیری از ریزش موها شناخته می‌شود.

سوالات متداول

ماینوکسیدیل برای چی خوبه؟

ماینوکسیدیل برای درمان انواع ریزش مو هورمونی، ژنتیک و سکه‌ای تجویز می‌شود.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو چگونه است؟

ماینوکسیدیل باید روی پوست سر تمیز و خشک به طور یکنواخت پخش شده و به مدت توصیه شده روی پوست سر باقی بماند.

آیا می شود از ماینوکسیدیل در دوران بارداری استفاده کرد؟

توصیه می شود که از این ماده در دوران بارداری استفاده نشود چرا که ماینوکسیدیل باعث گشاد شدن عروق خونی شده و جریان خون را در جفت افزایش می دهد و ممکن است اثرات مخربی بر جنین داشته باشد.