مهم‌ترین مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت بعد از مو کاشتن

مراقبت های بعد از کاشت مو تاثیر بسیار زیادی در بهبودی سریع‌تر و دریافت نتیجه عالی خواهد داشت. با وجود اینکه کاشت مو یک جراحی سرپایی است؛ اما بعد از انجام آن باید نکاتی را رعایت کنید که شامل نحوه دوش گرفتن، تغذیه، رابطه جنسی و … می‌شوند.

در این مقاله لیست باید و نبایدهای بعد از کاشتن مو را برایتان شرح می‌دهیم و درباره نکاتی همچون چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد، نحوه خوابیدن و نوع شامپوی مناسب نیز صحبت خواهیم کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

مراقبت بعد از مو کاشتن

موهای پیوندی معمولاً بعد از گذشت دو هفته وارد فاز استراحت شده و شروع به ریزش می‌کنند. این مساله کاملاً طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست؛ اما به طور کلی توصیه می‌کنیم مراقبت بعد از مو کاشتن را با استفاده از موارد زیر انجام دهید:

تعویض پانسمان در مراقبت بعد از کاشتن مو

بعد از اتمام جراحی برای پوشاندن زخم‌ها، سر را با بانداژ می‌پوشانند که معمولاً باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی سر بماند. پس از گذشت این زمان لازم است به پزشک معالجتان مراجعه کنید تا پانسمان را تعویض کند و نحوه صحیح شستشو را به شما آموزش دهد.

مراقبت بعد از کاشتن مو

مراقبت های بعد از کاشت مو برای جلوگیری از تورم

برای جلوگیری از تورم پیشانی می‌توانید با تایید پزشک معالجتان، از کمپرس سرد استفاده کنید. برای این کار کافیست تنها در شب اول مقداری یخ را در کیسه قرار داده، در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی پیشانی خود قرار دهید. البته اگر سینوزیت دارید از کمپرس سرد صرف نظر نمایید.

مصرف مکمل، آنتی بیوتیک و مسکن در مراقبت های بعد از کاشت مو

یکی از موارد بسیار مهم در مراقبت بعد از کاشت مو سر، مصرف صحیح داروهای تجویز شده توسط پزشک است. این داروها معمولاً شامل آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی، مسکن، داروهای کاهش دهنده ورم و در صورت نیاز ویتامین‌های مورد نیاز شما هستند.

توصیه می‌‌کنیم برای کاهش درد از استامینوفن کدئین استفاده کنید؛ چرا که مسکن‌هایی نظیر بروفن و ژلوفن خطر بروز خونریزی را افزایش خواهند داد.

مراقبت های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم؟

نحوه خوابیدن یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای کاشته شده است. در پاسخ به این سوال که بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم باید گفت بهترین روش صاف خوابیدن به پشت است، به این صورت که شکم و سینه رو به سقف باشد. اگر در این حالت نمی‌توانید بخوابید، خوابیدن به پهلوی راست یا چپ را امتحان کنید.

از خوابیدن روی صورت جداً خودداری کرده و همچنین دقت داشته باشید که هنگام خواب سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد تا دچار تورم یا ریزش گرافت‌ها نشوید.

ممکن است به تشخیص پزشک نیاز به استفاده از بالش مسافرتی داشته باشید که معمولاً برای افرادی که در بانک مو بخیه دارند توصیه می‌شود. استفاده از این بالش‌ها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابید و به ویژه در روزهای اول اذیت نشوید.

بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم

شستشوی سر بعد از کاشت مو

معمولاً پس از گذشت ۳ روز می‌توانید به حمام بروید، اما به هیچ عنوان از دوش با فشار زیاد آب استفاده نکنید. شستشوی مو باید به آرامی و با نوک انگشتان انجام بگیرد؛ همچنین مراقب باشید که ناخن‌هایتان به گرافت‌ها گیر نکنند و باعث کنده شدن آن‌ها نشوند.

شامپو را روی سطح سرتان زده و بعد از شستشو با فشار ملایم آب سر را آبکشی کنید. برخی توصیه می‌کنند به جای دوش از سرم شستشو استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید فشار آب را کنترل نمایید.

پس از استحمام به هیچ عنوان از حوله یا سشوار استفاده نکرده و اجازه دهید سرتان در معرض هوا به صورت طبیعی خشک شود.

بهتر است بخوانید:
آموزش حالت دادن مو مردانه

بعد از کاشت مو روزی چند بار بشوییم؟

شستشو با سرم مخصوص تا حد قابل توجهی خارش سر را کاهش داده، درد را کم کرده و ریسک بروز عفونت را به کمترین حد خود خواهد رساند. بنابراین در پاسخ به این سوال که بعد از کاشت مو روزی چند بار بشوییم؟ باید گفت شستشوی منظم موها تا ۵ روز اول بهتر است روزانه ۲ بار انجام شود.

با انجام این کار دلمه‌های زخم روی سر به تدریج از بین خواهند شد. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید پوسته‌ها یا زخم‌ها را از پوست سر جدا کنید و برای بهبود آن‌ها تنها به کمی صبر نیاز دارید.

بعد از کاشت مو روزی چند بار بشوییم

بعد از کاشت مو چه شامپویی استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد می‌پرسند بعد از کاشت مو چه شامپویی استفاده کنیم تا گرافت‌ها آسیبی نبینند؟ در پاسخ باید بگوییم این مساله بسته به نظر پزشک شما متفاوت است. برخی توصیه می‌کنند از شامپو بچه استفاده کنید؛ این محصولات فاقد مواد شیمیایی خشن و مضر هستند و آسیبی به موهای کاشته شده نمی‌زنند.

اما برخی دیگر شامپوهای کاشت مو را پیشنهاد می‌کنند. این شامپوها معمولاً به صورت فوم هستند که با برخورداری از فرمولاسیون بسیار ملایم، ضمن پاکسازی پوست سر باعث کاهش التهاب، تورم و سوزش پوست سر در نهایت تسریع روند بهبودی زخم‌ها نیز خواهند شد.

رابطه جنسی بعد از کاشت مو

اینکه تا چند روز بعد از کاشت مو نباید رابطه جنسی داشت، بستگی به نظر پزشک شما دارد. اما اغلب توصیه می‌شود تا ۲ هفته از این کار خودداری کنید. در حین رابطه جنسی خون‌رسانی به برخی ارگان‌های بدن افزایش یافته که باعث کاهش خون‌رسانی به پوست سر و تغذیه ناکافی گرافت‌ها خواهد شد.

علاوه بر آن، تعریق و افزایش بدن در حین رابطه جنسی موجب نفوذ باکتری و افزایش احتمال عفونت می‌شود. از طرف دیگر هر گونه ضربه و فشار در این روزها باعث خون‌ریزی یا از بین رفتن پیوندها خواهد شد.

بهتر است بخوانید:
روتین پوستی آقایان شامل چه مراحلی است؟

چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد؟

علاوه بر نکات مراقبت بعد از مو کاشتن که باید رعایت نمایید، لازم است از انجام یک سری کارها نیز خودداری کنید تا دوران نقاهت بهتری داشته باشید. استعمال سیگار و قلیان و نوشیدن مشروبات الکلی یکی از این موارد است.

سیگار با کاهش جریان خون در سر باعث تضعیف نتیجه کاشت مو شده و علاوه بر آن، افراد سیگاری بیشتر در معرض تورم بعد از کاشت مو هستند. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود مصرف دخانیات را کنار بگذارید یا حداقل ۲ هفته قبل و بعد از کاشتن مو از آن‌ها استفاده نکنید.

همچنین لازم است از انجام موارد زیر نیز خودداری نمایید:

  • رانندگی به مدت طولانی به ویژه تا ۲۴ ساعت بعد از عمل
  • نادیده گرفتن دستورالعمل‌های مصرف داروها
  • خوابیدن روی سطح صاف
  • ورزش کردن و فعالیت‌های سنگین تا ۲ الی ۴ هفته
  • رفتن به سونای خشک و بخار
  • قرار دادن کمپرس یخ به صورت مستقیم روی سر
  • رنگ کردن مو
  • خاراندن پوست سر
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد

سوالات متداول درباره مراقبت بعد از کاشتن مو

در این مقاله درباره مراقبت بعد از کاشت مو سر صحبت کردیم و توضیح دادیم چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد. در این بخش نیز به پرسش‌های پرتکرار کاربران پاسخ خواهیم داد:

بعد از کاشت مو روزی چند بار بشوییم؟

در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم که بعد از کاشت مو روزی چند بار و به چه صورت باید سرتان را بشویید، آن را از دست ندهید.

بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم؟

بهترین روش صاف خوابیدن به پشت است، به این صورت که شکم و سینه رو به سقف باشد.